Érdekes újabban Ausztráliában a cigaretta vásárlása. A dohányos bemegy a boltba, ránéz a cigarettákat tartalmazó szekrényre, és döbbenten tapasztalja, hogy minden doboz egyforma. Illetve nem éppen: a dohányzás okozta betegségeket bemutató fotók különbözőek, de a márkanév egyik csomagon sem látható.

Decembertől egységes, barnászöld csomagolásban kerülnek forgalomba a cigaretták. A gyártók a cég nevét meg a márkanevet csak a törvény által előírt egyenbetűtípussal és apró méretben nyomathatják a csomagra. Könnyebb a márka helyett betegség szerint választani füstölni valót, mivel a képeknek kötelezően el kell lepniük a dobozok felületének háromnegyedét. Tehát a kenguruk országában szemmel nem, csak párbeszéddel tájékozódhatnak a dohányosok a kínálatról…

A szabályok persze mindig is kibúvókat szülnek. Ha kedvenc márkájuk betűinek szemet-lelket gyönyörködtető látványát vissza nem is tudja adni, az elrettentő képektől meg tudja szabadítani a dohányzás rabjait egy új lelemény. Egy queenslandi vállalkozó rájött arra, hogy a dohányboltokban cigarettásdobozra szabott matricákat érdemes árulni: a vevő a cigi mellé vásárol egy öntapadós képet, amit pillanat alatt ráragaszthat a rettenetes dobozra, s így megkíméli magát a kátrányos tüdő, a megfeketedett fogazat vagy a gégerák látványától. A Boxwrap vállalat tulajdonosának nincsenek kötődései a dohányiparhoz, ám azt gondolja, hogy a törvények túllépték az ésszerűség határát.

A matricagyáros a jövőben elvileg komoly haszonra tehet szert: a hírek szerint az ausztrál szabályozáshoz hasonlót Új-Zélandon és Nagy-Britanniában is bevezetnének, s ezekben az országokban hatalmas piac ígérkezik az öntapadós borítók vásárlására – egy matrica ára másfél ausztrál dollár, azaz 345 forint. Gyakorlatilag viszont nem tudni, hogy meddig maradhat a piacon: a kormány máris vizsgálatot rendelt el a matricák jogi státusát illetően és tervezik a dohányzói jogosítvány bevezetését is.

forrás: szabadföld